21.11.2013

raskauden alkupuolen oireet ja voinnit


Kuva elokuulta Sveitsistä kun olin juuri saanut tietää olevani raskaana. Olimme mieheni kanssa useamman päivän ihan hämillämme isosta uutisesta, emme voineet uskoa sitä todeksi. Todellisuus iski vasta kun pääsimme matkalta kotiin.

Sillä olimme pitkään toivoneet vauvan tulevan olin ehtinyt googlettelemaan alkuraskauden oireita. Toivoin nimittäin monien kuukausien ajan, että josko meitä onnistaisi tässä kuussa ja kuuntelin kehoni antamia viestejä tarkkaan. Jotkut äidit tuntevat nimittäin arkuutta rinnoissa, väsymystä tai pahoinvointia jo ennen kuin saavat tietää olevansa raskaana. Minulla ei tuollaisia oireita ollut ollenkaan. Jälkeenpäin aateltuna minulla oli kuitenkin RanskaSveitsi- matkalla erilainen tunne, edes ranskalaiset viinit eivät maistuneet, ehkä sisimmässäni tiesin olevani jo silloin raskaana ja kehoni rupesi suojelemaan tulevaa vauvaamme.

Nykyään moni kysyy minulta, että miten olet voinut, onko ollut pahoinvointia. Ilolla olen saanut kertoa, että ei minulla ole ollut mitään raskausoireita ja vointini on ollut erinomainen. Mutta kun tarkemmin ajattelen niin onhan näitä oireita ollut.
Ensimmäisenä tulee mieleen valtava ruokahaluni. Sudennälkä tuli parin tunnin välein. Tunnuin pyörtyväni jos en saanut juuri sillä hetkellä ruokaa vatsaani. Alussa himoitsin ikäväkseni kaikkea tuhtia ruokaa, kuten pastaa ja voileipiä. Vasta viimeisten viikkojen aikana näläntunne on rauhoittunut ja olen päässyt takaisin normaaliin ateriarytmiini ja terveelliseen ruokavalioon.
Väsymystä minulla oli ainoastaan kesällä, saatoin nukkua kolmen tunnin päiväunia.  Onneksi väsymys kaikkosi nopeasti ja nyt tilanne on lähes päinvastainen sillä monena aamuna herään aikaisin ennen herätyskellon soittoa.
Rintani ovat kasvaneet jo nyt varmasti useamman kuppikoon. Pitäisi mennä liiviostoksille kunhan kerkeäisi ja löytäisin motivaatiota.
Tunteet ovat herkillä. Itkeskelen usein kun kuuntelen musiikkia, luen lehtiä tai katson televisioita. Herkästä minusta on tullut vielä herkempi.

Yhteenvetona olen siis voinut erinomaisesti. Toivottavasti tämä jatkuu näin loppuraskaudenkin ajan ja saan nauttia raskaudesta täysin rinnoin.

Tämä kuva tältä päivältä Joukolattaren Instagramista, viikkoja 20+1.

2 kommenttia:

  1. Onnea ihanasta uutisesta! Nauti olostasi nyt ja iloitse siitä, että olet säästynyt suuremmilta pahoinvoinneilta. Itselläni menossa tällä hetkellä rv 31 ja erittäin pahat olot kestivät raskausviikolle 20 asti, enkä toivo sellaista kenellekään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, onhan tää kyllä aikas ihanaa. Odotin koko alkuraskauden ajan milloin pahoinvointi ja muut oireet alkavat, mutta nyt oli tälläinen raskaus. Olen todella kiitollinen, että olen voinut hyvin. Toivottavasti sama linja jatkuu loppuunasti.
      Sinä olet kyllä joutunut kokemaan kovia. En ole kade.

      Poista